(d. 1960 / ö. -)
Şair, akademisyen, yazar
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
Erzurum’un Horasan ilçesine bağlı Tahirhoca köyünde, Emine Hanım ile Seyfullah Genç’in oğlu olarak doğdu. İlkokulu, köyünde okul olmadığı için akrabalarının yanında, iki ayrı köyde okuyarak bitirdi. Ortaokul birinci sınıf için Kars’a gitti; teyzesinin yanında Merkez Ortaokuluna devam etti. Amcası köyden Horasan’a taşınınca, ortaokul 2 ve 3. Sınıfları onun yanında okudu ve Horasan Ortaokulundan mezun oldu. Ortaokul 2. Sınıftan itibaren çalışmaya başladı. Boyacılık, garsonluk, bulaşıkçılık yaptı. Ortaokul 3. Sınıftan itibaren başladığı fırıncılık mesleğini, üniversiteyi bitirene kadar sürdürdü. Lise tahsiline Erzurum İmam Hatip Lisesinde başlayan Genç, 1979’da mezun olana kadar parasız yatılı olarak okudu.
Nurullah Genç, 1979 yılında Atatürk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşetme Bölümünü kazandı. 1983’te mezun olduğu bölüme 1984 yılında Araştırma Görevlisi olarak girdi. 1985-1987 yıllarında aynı üniversitede Sosyal Bilimler Enstitüsü İşetme Yönetim ve Organizasyon Anabilim Dalı’nda yüksek lisansını, 1987-90 arasında ise aynı anabilim dalında doktorasını tamamladı. Üniversite yaşamı da çalışmakla geçen şair, çocukluğundan gelen şiir merakı, edebiyata ilgisi neticesinde Genç Kuşak adlı dergiyi çıkardı. Üniversite yıllarında edebiyatın yanı sıra tiyatro ve satranç çalışmalarında aktif olarak yer aldı. Cimri isimli oyunda Harpagon rolü ile dikkat çekti. Aynı yıllarda Erzurum satranç şampiyonu olarak Türkiye Satranç ligine girmeyi başardı.
Askerliğini 1992 yılının Kasım-Aralık aylarında Burdur’da kısa dönem olarak yaptı. 1995 yılında doçent, 2001’de profesör olan Genç, 2003 yılına kadar Atatürk Üniversitesindeki öğretim üyeliği görevini sürdürdü. Ardından Kocaeli Üniversitesine geçti ve burada da yedi yıl çalıştıktan sonra 2010’da emekli oldu. Emekliliğin ardından İstanbul’a yerleşen Nurullah Genç, İstanbul Ticaret Üniversitesinde akademik yaşamını sürdürdü. 1994-2013 yılları arasında kamu ve özel sektör kuruluşlarına danışmanlık hizmetlerinde bulundu. Çok sayıda işletmenin reorganizasyonunu gerçekleştirdi ve stratejik planını yaptı. Aile işletmelerine ortaklık bilinci ve yapısı hususunda hizmet verdi, aile anayasaları hazırladı. Kocaeli Üniversitesinin stratejik planlama çalışmalarında bulundu. Bologna Eşgüdüm Komisyonunda yer aldı. Burada bölüm başkanlığı ve dekanlık görevlerinde bulundu. İstanbul Ticaret Üniversitesinin 2012-2017 Stratejik Planı’nı hazırlama kuruluna başkanlık etti. 31 Aralık 2012’de Bakanlar Kurulu Kararıyla, Sermaye Piyasası Kurulu'na Üye olarak atandı. 10 Şubat 2015 tarihine kadar Sermaye Piyasası Kurulu üyesi ve Başkan vekili olarak görev yaptı. 1 Mayıs 2015 tarihinde Merkez Bankası Meclis Üyesi olarak göreve başladı. Halen bu görevini sürdürmektedir. Evli ve üç çocuk babası olan Nurullah Genç, TYB, İFSAK, KASK ve FİAP (Fransa) üyesidir.
Nurullah Genç’in aldığı ödüller şunlardır: Tarım ve Orman Bakanlığı Şiir Yarışması İkincilik Ödülü (1977), MTTB Hicri 1400 Şiir Yarışması Birincilik Ödülü (Hicret şiiri ile, 1978), Yeni Devir Gazetesi Genç Kalemler Makale Yarışması İkincilik Ödülü (1981), Kültür ve Turizm Bakanlığı Roman Teşvik Ödülü (Tutkular Keder Oldu ile, 1987), Türkiye Diyanet Vakfı Na’at-ı Şerif Büyük Ödülü (Yağmur şiiri ile, 1990), Türkiye Diyanet Vakfı Münacat Yarışmasında Mansiyon Ödülü (Arzuhal şiiri ile, 1991), Milli Gençlik Vakfı Gençlik Marşı Yarışması Birincilik Ödülü (1993), Mektep Dergisi Hikâye Yarışması Üçüncülük Ödülü, Kültür ve Sanat Dergisi Şiir Yarışması Mansiyon Ödülü, Doğu Anadolu Gazeteciler Cemiyeti Kültür Hizmet Ödülü (1996), Tuzla Belediyesi Gül Şiirleri Armağanı Büyük Ödülü (Gül ve Ben ile, 1998), Türkiye Yazarlar Birliği Yılın Şairi Ödülü (Hüznün Lâlesidir Dünya ile, 1999), Roman Çeviri Ödülü (Arapça’ya çevrilen Tutkular Keder Oldu romanı ile), 18. Altın Kamera Fotoğraf Yarışması’nda Başarı Ödülü (Renkli baskı dalında), Ist Exhibition of Photography “Portraıt 2013” Altın Madalya Ödülü (Siyahbeyaz dalda, Sırbistan), Salon of Art Photography World Around Us 2013 Altın Madalya Ödülü (Spor dalında, Sırbistan), International Exhibition of Art Photography 2013 Gümüş Madalya Ödülü (Moment dalında, Makedonya), Grand Canyon Arizona 2012 Jüri Özel Ödülü (Mimari dalda, ABD), Grand Canyon Arizona 2012 Mansiyon Ödülü (Gezi dalında, ABD), PSA International Exhibition of Photography 2012 Mansiyon Ödülü (Renkli dalda, ABD), Golden Spurs 2012 Mansiyon Ödülü (Gezi dalında, Belçika), Konya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Dünya İnançları Fotoğraf Yarışması Mansiyon Ödülü (Türkiye), UFSD 2012 Fotoğraf Yarışması Sille Sanat Sarayı Mansiyon Ödülü (Türkiye), Ist Exhibition Photography “Photography 2012” Pirot, Mansiyon Ödülü (Siyah- beyaz dalda, Sırbistan), www.ukrfoto.org 2012 Mansiyon Ödülü (Serbest dalda, Ukrayna), Fokus Uluslararası Fotoğraf Yarışması 2013 Mansiyon Ödülü (Türkiye).
Edebiyat dünyasına şiirle giren Nurullah Genç, ilk şiir denemelerine çocukluk yıllarında başlamış, köy odalarında gerçekleştirilen şiir sohbetleri, Kerem’den, Dadaloğlu’dan, Karacaoğlan’dan ve Yunus Emre’den okunan şiirlerden etkilenmiştir. Şiir anlayışının oluşması ve şiirinin yaslandığı arka plandan söz eden Nurullah Genç, çocukluk yıllarından itibaren şiirle iç içe oluşunu şöyle dile getirmiştir: “Benim şiire başlamam, şiiri sevmem, şiirin hayatıma geçişi Erzurum’un Horasan kazasında 7-8-9 yaşlarında başladı. Kış günlerinin diz boyundan yukarı kar yağdığı ve inanılmaz soğukların yaşandığı o gecelerde şiirler karşı karşıya gelince, ‘Bu ne güzel bir şeymiş, bana göreymiş.’ diyordum. Sonra okula gittik. Lisede, üniversitede şiirle tam anlamıyla karşı karşıya kalınca, o 7-8 yaşlarında başlayan macera edebiyat dergilerinde şiir yayımlamaya kadar gitti” (Kotan, 2015: 18). “İstiyorum” başlıklı ilk şiiri 1978’de Orman Bakanlığı Aylık Bülteni’nde yayımlanmıştır. Bunun dışında Aylık Dergi, Türk Edebiyatı, Kardelen, Kırağı, Palandöken, Gurbet, Hüner, Kalem ve Onur, İkindi Yazıları, Düş Çınarı, Dolunay gibi dergilerde yayımlanan şiirleriyle tanındı.
Nurullah Genç şiirlerinde hüzün, hülya ve aşk gibi duyguları öncelerken, ilk şiirlerinde ağırlıklı olarak yer alan karamsarlığı şiir serüveninin hemen her aşamasında sürdürmüş ve aşk temasıyla birlikte olgunlaştırmıştır. Şiirde vazgeçmediği iki ana tema olan aşk ve hüzne; ayrılık, yalnızlık ve acının eşlik ettiği görülmektedir.
Nurullah Genç, şiirlerinin tematik yönüne dair şunları söylemektedir: “Benim şiirlerimde; ölüm, aşk, ayrılık, yalnızlık temaları vardır. Çünkü dünya, yalnızlıklar ve ayrılıklar ülkesidir. Her insan her an aslında yalnızdır kalabalıklar içerisinde, evinde bile. Çünkü ruh ve beden de yalnızdır.” Bununla birlikte “yine şiir temalarımın içerisinde benim medeniyetim çok önemli bir yer tutar. Türk Medeniyeti ve İslam Medeniyeti. Ona telmih çokça vardır ki bir kitabımı tamamen ona ayırmış bir şairim ben. Bu kitapta bütün medeniyetimizin arayışı vardır. Ama bu aynı zamanda bir kapanmayı da beraberinde getirmedi benim şiirimde. Dünya medeniyetine ve değişik medeniyetlere de telmihler vardır. Yani bir yerde fenafillâhı kullanırken bir şiirde tema olarak, başka bir şiirde ya da aynı şiirde Nirvana’ya da telmih vardır. Yani Hint Mitolojisi’ne de Hint felsefesine de telmihler vardır. Dikkatli okuduğunuz takdirde bunları bulabilirsiniz. O yüzden böyle sınırlı birkaç tema etrafında dönmüyor benim şiirim; ama bu kültürel kodlara inilmediği takdirde bir kişinin şiirimi çözmesi zor olur” (Akt. Kotan, 2015: 22).
Nurullah Genç, ferdî hassasiyetleriyle kendine has bir şiir yaratmıştır. Dolayısıyla şiirlerinde en çok önem verdiği husus, ahenk olmuştur. Geniş bir şiir bilgisine sahip olan şair, müzikalitesi yüksek, ahengi sağlamada etkili olan kelimeleri kullanmaya özen göstermiştir. Nurullah Genç’in şiirlerinde dikkati çeken bir diğer husus, imge zenginliğidir. Sıradan sözcükler ve telmihlerle bir imge dünyası oluşturur. Şairin imge dünyası, ağırlıklı olarak İslam tarihi, siyer, hadis, peygamber kıssaları, evliya menkıbeleri, mitoloji, Türk tarihi ve Dede Korkut hikâyelerinden beslenir. Bu yönleriyle Nurullah Genç'i, gelenekten beslenen bir şair olarak değerlendirmek gerekir. Daha çok dinî ve tasavvufî mazmunlar üzerine kurulan gelenek anlayışına sahiptir. Şiirlerindeki gelenek etkileri şekilden çok mazmunlar ve muhteva açısından kendisini hissettirir. (Yavuzer, 2019: 345). Nurullah Genç, 1980 sonrası Türk şiirinde İslâmî duyarlılığı yaşatan ve yansıtan bir şair olarak konumlandırılır.
Kaynakça
Akbaş, A. Vahap (1999). “Hicranı Arayan Bir Hayal Bekçisi”, Düş Çınarı, S. 14, Ocak-Şubat, s. 41-46.
Akbaş, A. Vahap (2013). “Nurullah Genç’in Şiirlerine Dair Bazı Notlar”, Nurullah Genç Armağanı, Kayseri: Geçit Yayınevi, s. 20-22.
Aycı, Mehmet, (2013). “Bulutlu”, Nurullah Genç Armağanı, Kayseri: Geçit Yayınevi, s.33-34.
Dinç, Abdulkerim (2013). “Hülya Şairi”, Nurullah Genç Armağanı, Kayseri: Geçit Yayınevi, s. 9-10.
Kotan, Yusuf (2015). Nurullah Genç’in Şiirlerinde Dinî Unsurlar. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Şimşek, Tacettin (2013). “Nurullah Genç’in Telmih Dünyası”, Nurullah Genç Armağanı, Kayseri: Geçit Yayınevi, s. 50-53.
Ülker, Talat (2013). “Nurullah Genç’in Şiirlerinde Göz İmgesi”, Nurullah Genç Armağanı, Kayseri: Geçit Yayınevi, s. 55-80.
Yalçın, Murat [Ed.] (2011). “Genç, Nurullah”. Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi. C. I, İstanbul: İletişim Yayınları.
Yavuzer, Mehmet Şahin (2019). “Nurullah Genç’in gül ve ben Adlı Şiir Kitabında Geleneğin Mirası”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Dergisi. 8/1, s. 334-347