Tanzimat İkinci Dönem Özellikleri ve Sanatçıları 2023-2024




Tanzimat İkinci Dönem Özellikleri ve Sanatçıları



Ekleyen: DersTurkce.COM | Okunma Sayısı: 7971

Edebiyat Ders Notları İçin Tıklayınız...

 

 Tanzimat İkinci Dönem Özellikleri ve Sanatçıları 

 

II-DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI:

 

1-Ekrem- Hamit-Samipaşazade Sezai okulu  da denir.

2-Dilde sadeleşme çalışmaları terkedilmiş, eski dile dönülmüştür.

3-‘’Her güzel şey, şiire konu edilebiir.’’ (R. Mahmut Ekrem)

4-Hece ile bazı denemeler yapılmış olmasına rağmen aruzun hakimiyeti devam etmiştir.

5-Nazım birimi olarak; mısra, beyit ve bent kullanılmıştır.

6-Romanlarda gözleme yer verilmiştir. Ayrıca sebep-sonuç ilişkisi üzerinde durulmuştur. İstanbul’un dışına çıkılmamıştır. (Karabibik romanı hariç)

7-Gazetecilik önemini kaybetmiştir.

8-‘’Sanat için sanat’’  anlayışı önem kazanmıştır.

9-Bireyci sanat anlayışı benimsenmiştir.

10-Romanlarda realizmin; şiirlerde romantizmin etkileri görülür.

11-Kölelik, cariyelik gibi konular romanlarda işlenir.

12-Şiirlerde ölüm, yokluk, hiçlik, melenkoli…gibi konular işlenmiştir.

Başlıca  sanatçılar: R. Mahmut Ekrem, A. Hamit Tarhan, Samipaşazade Sezai, Muallim Naci, Şemsettin Sami, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Vefik Paşa.

Nabizade Nazım,  bu grubun dışında kalmış eski şiire bağlı kalmıştır.

RECAİZADE MAHMUT EKREM:

1-Edebiyatımıza şiir, roman, tiyatro, tenkit (eleştiri), edebi bilgiler yazarı ve edebiyat öğretmeni olarak hizmet etmiştir.

2-Onun yeniyi koruyan, eskiyle savaşan bir yazın  hayatı vardır.

3-Ekrem’in şiirlerinde Divan şiirlerinden izler, Halk söyleyişinden yankılar, Millileşme Akımından görüntüler ve Batı edebiyatı kültürü vardır.

4-Ekrem’de içedönük bir mizaç vardır.

5-Çocuklarının ölümü ve dönemin sosyal problemleri onu bir ‘ıstırap edebiyatı’ yapmaya zorlamıştır.

6-Aşk ve tabiat ana temadır.

7-Teorik olarak şiirde konu sınırını kaldırmıştır.

8-Şiirin, ahlak dersi vermek için yazılmayacağını savunur.

9-Aruz ölçüsü kullanır.

10-Şiirde ahenge önem vermiş, ‘’kulağa göre kafiye’’ ilkesini getirmiştir.

11-İlk realist romanı yazmıştır. (Araba Sevdası-1898)

Eserleri:

Şiirleri: Nağme-i Seher, Yadigar-ı Şebab, Zemzeme, Nijat Ekrem, Naçiz, Pejmürde

Tiyatroları: Afife Anjelik, Vuslat, Çok Bilen Çok Yanılır, Atala

Romanları: Araba Sevdası,

Hikayeleri: Şemsa, Muhsin Bey

Eleştirileri: Zemzeme’nin önsözü ve Takdir-i Elhan

Didaktik eseri: Talim-i Edebiyat

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN:

1-Yeni edebiyatı en iyi anlayan ve şiirde önemli yenilikler yapan ilk büyük şairdir.

2-Kullandığı dil ağırdır.

3-Şiirin konusunu genişletmiş; aşk, vatan, tabiat, ölüm, metafizik olaylar… gibi  temaları sıkça işlemiştir.

4-Doğu ve Batı edebiyatını iyi bilir. Fakat eserlerinde bir dengesizlik göze çarpar.

5-Aruz ölçüsünü kullanır.

6-Tiyatro eserlerinin konularını genelde dışarıdan almıştır. Oyunlarının bazı bölümleri nesir, bazı bölümleri nazımdır.

7-Tiyatroları sahnelenmeye elverişli değildir. Daha çok okunmak içindir.

8-Gözleme dayanamayan kır ve çoban hayatını anlatan şiirleri vardır. (İlk pastoral şiiri yazmıştır: Sahra)

9-Romantizmin etkisindedir.

Eserleri:

Şiirleri: Makber, Sahra, Ölü, Bunlar Odur, Validem, Hacle, İlham-ı Vatan, Baladan Bir Ses, Tayflar Geçidi, Divaneliklerim, Belde

Tiyatroları: Maceray-ı Aşk, İçli Kız, Eşber (Dramatik şiire örnek gösterilir.) Finten, Tezer, Tarık, Zeynep, Duhter-i Hindu, Liberte, Nesteren, İlhan, Turhan, Sardanapal

AHMET MİTHAT EFENDİ (1844_1912)

1-Asıl gayesi halkı yetiştirmek ve bilgilendirmektir.

2-Edebiyat, tarih, coğrafya, ziraat ve iktisat alanında otuz altısı roman olmak üzere iki yüze yakın eseri vardır.

3-Bazı tiyatro denemeleri yapmışsa da pek başarılı olamamıştır.

4-Dili sade ve düzgündür.

5-Halka okuma zevkini aşılamıştır.

6-Romanları, teknik yönden kusurludur.

8-Okuyucuya, romanın akışını keserek uzun uzun açıklamalar yapar, bilgi verir.

9-Hace-i Evvel (ilk hoca) olarak tanınır.

10-Popüler Halk edebiyatının kurucusudur.

11-Bazı eserlerinde romantizmin, bazılarında ise realizmin izleri görülür. Müşehedat romanında naturalizmin etkileri görülür.

12-Kullandığı dil diyaloglarında sade, tasvirlerinde ağırcadır.

13-Kadın haklarını savunan yazar, esirlik ve evlilik olaylarına sıkça temas eder.

Eserleri:

Bazı romanları: Felatun Bey'le Rakım Efendi, Hasan Mellah, Hüseyin Fellah,  Paris'te Bir Türk Kızı, Dünyaya İkinci Geliş, Yeryüzünde Bir Melek, Dürdane Hanım, Henüz 17 Yaşında, Jön Türk … (40’tan fazla romanı vardır.)

Tiyatroları: Çerkez Özdenler, Çengi, Ahz-ı Sar, Fürs-i Kadimde Bir Facia yahut Siyavuş,

Hikaye türünün ilk örneği sayılan Letaif–i Rivayat hikaye kitabıdır. (Esaret, Gençlik, Firkat, Yeniçeriler, Ana-Kız kitabındaki önemli hikayelerdir.)

Gezi: Avrupa’da Bir Cevelan

Gazete: Bedir, Devir, Tecüman-ı Hakikat

ŞEMSETTİN SAMİ (1850_1904)

1-İlk roman yazarıdır. Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat (Romanda kölelik ve cariyelik konusunu ele almıştır.)

2-Kamus-ı Türki isimli sözlük yazarıdır. Ayrıca  Kamus–ı Fransevi isimli sözlüğün  de yazarıdır.

3-Çeşitli gazete ve dergilerde yazdı. ‘’Aile ve Hafta’’ dergilerini çıkardı.

4-Dilin sadeleşmesi için çalışmalarda bulundu. Lisan-i Türki-i Osmani, Lisan Edebiyatımız makaleleri önemlidir.

5-Orhun Anıtlarını Türkçeye tercüme etmiştir. Kutadgu Bilig kitabını incelemiştir.

6-Seyit Yahya, Gave (Tiyatro)

7-Sefiller ve Robenson (Çeviri)

8-Kamus-i Alam (6 cilt, coğrafya ve tarih ansiklopedisi) eserleri vardır.

SAMİPAŞAZADE SEZAİ

1-İngiliz ve Fransız edebiyatlarının etkisinde kalmıştır.

2-Hikayelerinde Fransız realizminin etkisi açıkça görülür.

3-Sergüzeşt romanı realist bir romandır. (Bu romanda Dilber isimli esir bir kızın hayatı anlatılır.)

4-Batılı anlamda ilk realist hikayeleri yazmıştır. (Küçük Şeyler)

5-Şir adlı bir piyesi, İclal adlı mersiye (hatıra türünde)

6-Rümuzu’l Edep: Bu kitapta  düz yazıları bulunmaktadır.

AHMET VEFİK PAŞA (1823_1891)

1-Milliyetçilik ve Türkçülük fikirlerinin savunucusudur.

2-Tiyatro alanındaki çalışmaları ile ünlüdür.

3-Halkı tiyatroya alıştırmıştır. Bunun için de Bursa’da bir tiyatro yaptırmıştır. Bu tiyatro binası, ilk tiyatro  binasıdır.

4-Tarih ve dil sahasında önemli eseri Lehçe-i Osmani eserinde Türklerin, Osmanlıların büyük bir parçası olduğunu ifade eder.

5-Şecere-i Türki adlı eseri Osmanlıca’ya çevirmiştir.

6-Tarih eserleri: Fezleke–i Tarih-i Osmani, Hikmet-i Tarih,

7-Moliere’nın hemen hemen bütün eserlerini tercüme etmiştir. (Bu eserlerde konuşma dilini tiyatroya çok güzel uygulamıştır) Bu eserlerin bir kısmı adaptasyondur.

NABİZADE NAZIM:

1-Realizmin ve naturalizmin öncülerindendir.

2-İlk köy romanını yazmıştır (Karabibik)Halkın konuştuğu dille yazılmış bir romandır.

3-Ayrıca Zehra (kıskançlık teması) isimli romanında psikolojik çizgiler vardır.

4-Diğer eserleri: Yadigarlarım, Zavallı Kız, Sevda, Hala Güzel, Haspa, Seyyie-i Temasüh hikaye kitapları

MUALLİM NACİ

Eski edebiyat ve sanat görüşündedir.

1-Dili sade ve düzgündür.

2-Recaizade ile tartışmaları ünlüdür.

3-Recaizade’nin Zemzeme’sine  karşılık Demdeme’yi yazmıştır.

4-Ömer’in çocukluğu tanınmış anı kitabıdır.

Muallim NACİ'nin Şiirleri: Terkib-i Bent, Yazmış Bulundum, Ateşpare, Şerare, Füruzan, Demdeme (şiir-eleştiri), Sümbüle

Muallim NACİ'nin Tiyatroları: Heder, Hamiyet yahut Musa Ebul Gazi

7-Istılahat-ı Edebiye ve Lügat-i Naci…isimli öğretici kitapları vardır.





 Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece dersturkce.com'a aittir. Sitemizde yer alan dosya ve içeriklerin telif hakları dosya ve içerik gönderenlerin kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır. Telif hakkına sahip olan dosyaları lütfen iletişim bölümünden bize bildiriniz. Dosya 72 saat içerisinde siteden kaldırılır.Telif Hakkı Hakkında|Editör, ziyaretçi ya da üyelerimiz tarafından eklenen hiç bir içerikten dersturkce.com sorumlu değildir.İLETİŞİM:dersturkcem@gmail.com
jojobetCasibom GirişJojobet Giriş YapcasibomMeritking Girişholiganbet girişcasibom girişdeneme bonusubaywin girişcasibomgrandpashabet giriş
Sitemiz hiçbir şekilde kar amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.